Hvad er Marte Meo metoden:
Marte Meo
I vuggestuerne benytter vi det pædagogiske værktøj Marte Meo til at blive klogere på egen praksis. Marte Meo betyder ”ved egen kraft” og bygger på en række principper for udviklingsstøttende kommunikation. Det betyder, at vi har fokus på det, som børnene i forvejen kan og fokus på dets ressourcer.
Marte Meo er kort fortalt en video baseret metode til at gøre samspillet udviklingsstøttende. Metoden fokuserer på det der virker i samspillet, og anerkender pædagogens arbejde til barnets bedste.
Marte Meo metodens video optagelse og analyse af denne, gør det muligt, at få øje på barnets initiativer og dets kompetencer, og med udgangspunkt i dem sætte nye mål, hvor metodens principper bruges til at der understøtte barnets udvikling og samspil.
I analysen fokuseres på:
- Hvad kan barnet allerede, og hvad viser optagelsen, at barnet har brug for at lære.
- Hvad gør den voksne/pædagogen allerede, som er støttende for barnets udvikling.
Vi har i Lønneberg og Villa Kulla en uddannet Marte Meo-terapeut blandt pædagogerne på stuen Katholt. Det betyder i praksis at vi har et Marte Meo forløb kørende hele tiden på skift på alle stuer i begge vuggestuer. Hvilket betyder at personalet hele tiden er opdateret på metoden og på principperne, og som alle ansatte på et tidspunkt får kendskab til.
Vuggestuernes Marte Meo terapeut fortæller:
I 2021 havde jeg den store glæde at ledelsen i Lønneberg gav mig mulighed for at starte på Marte Meo uddannelsen i familiehuset på Bülowsvej ved Berit Reimer. Vi havde tidligere i begge vuggestuer haft en dygtig Marte Meo terapeut ansat til at lave forløb ved behov, og efter vi ikke længere havde hende, dukkede muligheden op for at Lønneberg og Villa Kulla kunne få sin egen uddannet terapeut blandt de ansatte. Jeg var heldig det blev mig, da jeg længe havde været stærkt inspireret af hele værdisættet bag metoden. Uddannelsen tager 1,5 år hvor jeg en gang om måneden var på studiet på Bülowsvej sammen med fire andre studerende. Jeg havde et forløb kørende i Lønneberg og Villa Kulla gennem de 1,5 hvor jeg øvede mig i metoden og filmede mig selv gennem alle forløb, som så blev analyseret når jeg kom på studiet. En læringsmetode der gav mig selv en afslappet holdning til det at blive filmet. Gennem uddannelsen blev vi trænet i både selve metoden og i at kunne analysere og så få hele værdisættet bag ind under huden. Et værdi sæt som lægger sig helt op af den anderkendende pædagogik, hvor fokus er på det som barnet kan og som de voksne omkring barnet skal få øje på ved hjælp af små filmklip hvor man ved selvsyn kan se det virker i samspillet mellem barn og voksne.
Personalet kan tage fat i mig når de har brug for hjælp til en eller anden udfordring som de har på deres stuen eller i deres børnegruppe. Nogen gange kigger jeg specifikt på et enkelt voksen/barn samspil andre gange på en gruppe børn og de voksnes samspil. Vi fortæller altid jer forældre når jeres børn enten er med i et forløb eller hele stuens børnegruppe er med.
Børnene mærker ikke noget til at vi filmer på stuen, til gengæld mærker de helt sikkert at personalet bliver skarpere og dygtigere til et rart og udviklingsstøttende samspil. Vi bruger metoden som et internt arbejdsredskab, og vores leder deltager stort set altid på vores tilbagemeldninger.
Vi laver også løbende små film hvor vi viser hvordan metoden kan bruges i dagligdagen, de film deler vi gerne med jer forældre på fx. Forældremøder.