Evaluering:
I Villa Kulla forstår vi evaluering som:
"Evaluering i forbindelse med den
pædagogiske læreplan er en systematisk vurdering af, om de anvendte metoder og aktiviteter
bidrager til at indfri de opstillede mål".[i]
I loven om læreplaner fremgår det at vi i
institutionen har pligt til at evaluere vores læreplan en gang om året.
Læreplanen og evalueringen af den forelægges forældrebestyrelsen en gang om året til godkendelse.
I det konkrete arbejde med at evaluere vores læreplan årligt benytter vi os af 'Model for dokumentation og evaluering af den pædagogiske læreplan'.
Faserne i en systematisk evalueringsproces kan være følgende (se figur):
Figuren skal læses fra øverste venstre hjørne, derefter
nedad og derefter til højre og opad.
Figuren illustrerer de fem faser, en evaluering kan bestå af:
Fase 1.
Hvad skal evalueres – herunder de læringsmål der skal evalueres og
de metoder og aktiviteter der skal evalueres
Fase 2.
Stil evalueringsspørgsmålet
Fase 3.
Indsaml dokumentation
Fase 4.
Reflektér, analysér og vurdér
Fase 5.
Udvikling af praksis og udvikling af læringsmålene
Evalueringsspørgsmål:
Et evalueringsspørgsmål, er grundlaget for at tilrettelægge en fokuseret
dokumentationsindsamling, så der skabes fælles forståelse ledelse og
medarbejdere imellem.
Vi vil eksempelvis gerne undersøge/ evaluere, om den måde vi udfører
aktiviteter på, og de metoder vi bruger, understøtter det mål vi har: "
Gør vi det vi tror vi gør?"
[i] ’I gang med pædagogiske læreplaner’. Udgivet af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. København marts 2007